Grafiek 9 Een marktonderzoek door

Om welke reden(en) beschikt uw bedrijf nog niet over een E-Business platform?

Ook dit jaar blijft de belangrijkste reden voor het niet opzetten van een E-Business platform dat men vreest dat het product of dienst te complex is.

Ook de vrees voor lage return on investment en moeilijke interne processen blijken struikelpalen. Daarnaast is het gewoonweg geen tijd hebben een belangrijke factor. De grootste struikelblokken blijken met andere woorden interne kwesties te zijn.



Opmerkelijk is dat hoe kleiner bedrijven zijn, hoe vaker deze aangeven geen tijd te hebben voor de implementatie van een E-Business platform.

Van bedrijven met 21 tot 50 personeelsleden past een op vier om die reden voor een E-Business platform. Bij kmo’s met minder dan 20 personeelsleden is dit maar liefst een op drie. Dit is enigszins ironisch aangezien uit het onderzoek blijkt dat net tijdsbesparing één van de belangrijkste voordelen van een E-Business platform is. Hier ligt een rol weggelegd voor de overheid die het tot haar taak moet maken kmo’s te doen focussen op wat niet dringend, maar wel belangrijk is door de implementatie van E-Business platformen voor hen te faciliteren.

Tot slot de volgende bedenking bij de vrees dat het product of dienst te complex zou zijn om via een E-Business platform aan te bieden. Wellicht speelt de keuze van de juiste IT-partner met relevante referenties een grote rol in de perceptie van hoe complex het eigen product of de eigen dienst is.



Share page: