Grafiek 1 Een marktonderzoek door

Commerciële impact Covid-19 pandemie

Legende
  • 3.1% Een grote opportuniteit
  • 12.4% Een opportunteit
  • 44.6% Neutraal
  • 33.9% Catastrofaal
  • 6.0% Zeer Catastrofaal
Deze enquête werd afgenomen in april, mei 2020. Het valt op dat er geen afgetekend dramatische perceptie is van de impact van de Corona-pandemie.

Vijftien percent van de respondenten geeft aan dat deze crisis grote opportuniteiten biedt. Dit blijken bij nader onderzoek meestal bedrijven te zijn, actief in E-Business.

Digitale uitdaging bij klanten

Legende
  • 2.7% We lopen helemaal achter op de digitale transformatie
  • 7.1% We ondervinden (veel) problemen met onze digitale transformatie
  • 10.2% We staan op het punt om digitaal te transformeren
  • 20.2% De digitale transformatie maakt voor onze organisatie geen verschil
  • 22.4% Door de digitale uitdagingen bij klanten verruimen we onze digitale transformatie
  • 26.2% Door ons bedrijfsmodel hoeven wij niet in te zetten op digitale transformatie
  • 29.9% We ondervinden nu al een positief effect door in te zetten op digitale transformatie
Deze vraag is al interessanter voor ons onderzoek. Omwille van de digitale uitdagingen die gepaard gingen met deze pandemie, gaf 22,4% van de respondenten aan hun digitale transformatie te verruimen.

Een op tien van de ondernemingen hinkt achterop. Drie op tien geven aan dat ze nu reeds positieve effecten ondervinden door de digitale transformatie die werd ingezet. Een hoopgevend resultaat!

Concrete maatregelen

Legende
  • 1.3% We hebben concrete digitale maatregelen moeten terugschroeven
  • 18.2% We hebben onze digitale aankoop/bestelprocessen geoptimaliseerd
  • 24.6% We hebben geen concrete maatregelen genomen en/of digitale alternatieven voorzien
  • 37% We grijpen de kans om het gebruik van digitale alternatieven bij klanten te stimuleren
  • 53.4% Wij zetten (al dan niet volledig) in op telewerk
In deze vraag peilden we naar het effect op de dagelijkse werking van de ondernemingen. We zien duidelijk dat ook het gebruik van digitale alternatieven bij contact met klanten gestimuleerd wordt. (Al blijft natuurlijk de vraag of men tijdens de lockdown wel zoveel keuze had hierin.)




Share page: