Social media marketing

Hoe online marketing gebruiken om meer omzet te halen?

  • Social media is hip en niet meer weg te denken uit de online marketing strategie van vele bedrijven. Door het enorme aanbod is het echter niet vanzelfsprekend om te bepalen welke kanalen voor jouw bedrijf geschikt zijn. Op welk social media kanaal moet jouw bedrijf focussen? Kan ik me op meerdere kanalen toeleggen? En hoeveel tijd moet ik voorzien?

    Laten we beginnen met de 3 grootste spelers even onder de loep te nemen.

  • Facebook

    Met zijn 5,8 miljoen gebruikers is Facebook het grootste en meest populaire sociale netwerk van België. Zeker aanwezig zijn met mijn bedrijf hoor ik jou denken. Mmm, ja en nee; Facebook heeft een groot deel van zijn succes te danken aan het feit dat het ontspanning is. Op enkele minuten tijd ben je terug op de hoogte van de nieuwtjes uit jouw omgeving of heb je zelf jouw vrienden op de hoogte gebracht. Weinig gebruikers verwachten hier een post over hoe verbluffend de kwaliteit is van het staal dat jullie gebruiken in de productie-afdeling. Kledij, reizen, eten,… doet het dan wel terug goed. Zolang het maar op een luchtige en plezante manier aansluit bij de leefwereld van de gebruiker.

    Facebook for business heeft als grote voordeel dat je zowel een breed als gericht publiek kan aanspreken. Via de targeting opties kan je perfect jouw doelgroep in het vizier houden.

    Wist je dat...

    • Tomorrowland de meest populaire Facebook check-in locatie is van België? Met hun 511.741 checkins laten ze zelfs Brussels Airport met 495.193 checkins achter zich.
    • 47% van alle internetgebruikers een account heeft op Facebook?
    • we met zijn allen 4.5 miljard “likes” genereren per dag?
  • Twitter

    Twitter is een beetje het buitenbeentje van de sociale netwerksites. Niettegenstaande 80% van de Belgen Twitter kent, maakt slechts 7% er gebruik van. Door de vluchtigheid van het medium gaat alles enorm snel. Laat dat misschien één van de redenen zijn waarom we Twitteraars tot één van de meest kritische doelgroepen mogen rekenen. Twitter inzetten voor jouw bedrijf kan wel degelijk. Sommige bedrijven zijn er zelfs in geslaagd hun Twitter account om te buigen tot een uitgekiende klantendienst. Snel, persoonlijk en to the point, geen slechte eigenschappen als het op klantenservice aankomt.

    Wist je dat...

    • 88% van de Twitter gebruikers ook de mobiele variant gebruiken?
    • we 500 miljoen tweets per dag de wijde wereld in sturen?
  • Linkedin

    Met iets meer dan 2,5 miljoen Belgische gebruikers is LinkedIn het meest populaire zakelijke sociaal netwerk platform. Dat inhoud koning is, bewijst LinkedIn met zijn focus op gerichte content. Sinds april 2014 namen we afscheid van de tab “producten en diensten” op ons bedrijfsprofiel. Een alternatief werd naar voren geschoven, de “showcase Page”. Via deze subpagina’s kan je specifieke boodschappen in de kijker stellen en allen linken aan één bedrijfspagina.

    Wist je dat…

    • jouw profiel 11 keer meer bekeken wordt als je een foto toevoegt?
    • er 2 nieuwe gebruikers per seconde bijkomen?


    Uiteraard zijn er nog veel meer andere social media kanalen. Rekeninghoudend met de identiteit van jouw bedrijf kunnen die minstens even belangrijk zijn als de drie populairste. Welke alternatieven zijn er nog? We zetten de belangrijkste achtervolgers even op een rijtje.

  • Google+

    Niettegenstaande Google+ over enkele heel leuke features beschikt, heeft het nog nooit echt potten gebroken. Toen Google+ op de proppen kwam, hadden soortgelijke kanalen al een te grote fanbase opgebouwd. Toch blijft Google+ groeien maar dat is eerder omdat het wordt meegezogen met alle andere Google producten.

  • YouTube

    Het populairste videoplatform, video’s kan je dus best hier delen. Deze fungeren als waardevolle content waardoor je beter kan gevonden worden in de zoekmachines. Youtube is tevens eigendom van Google. Do I need to say more?

  • Vimeo

    Ook een videoplatform maar eerder gericht op een creatieve doelgroep. Filmpjes moeten zelf gemaakt zijn en ze mogen geen commerciële boodschappen bevatten.

  • SlideShare

    Een gekend platform (eigendom van LinkedIn) om presentaties te delen.

  • Pinterest

    Een digitaal prikbord waarmee je anderen kan inspireren door jouw favoriete afbeeldingen op het internet te pinnen.

  • Instagram

    Een applicatie om foto’s te bewerken en te delen.

  • Snapchat

    Een platform om foto’s en video’s te delen met jouw vrienden. De berichten zijn echter maar 10 seconden zichtbaar.

  • Tinder

    Dating-app waar enkel mensen die elkaar leuk vinden kunnen chatten met elkaar.

  • Ello

    Een eenvoudig sociaal netwerk waar je statussen kan updaten, foto’s delen en vrienden kan toevoegen. Tot dusver niks nieuws onder de zon. Het verschil ligt hem echter in hun manier van denken. Bij Ello willen ze geen munt slaan uit de gegevens van de gebruikers. Ze profileren zich haaks op de visie van Facebook.



    Dit is echter maar het topje van de ijsberg. In totaal staan er honderden soortgelijke platformen online momenteel. Kies er degene uit die best matchen met de activiteit en visie van jouw bedrijf, reserveer hiervoor de nodige tijd en richt hier jouw aandacht op.

    Aanschouw social media als netwerken. Doe het niet uit winstbejag, geniet van de interessante contacten. Denk niet aan wat zij voor u kunnen doen maar wat u voor hen kan betekenen. Deel jouw ervaring en expertise. Gratis en voor niks.

  • Sociale media

    Facebook sociale media Twitter sociale media LinkedIn sociale media

Featured services:

  • FacebookFacebook
  • TwitterTwitter
  • LinkedInLinkedIn
  • Google+Google+
  • YouTubeYouTube
  • VimeoVimeo
  • SlideShare SlideShare
  • PinterestPinterest
  • InstagramInstagram
  • SnapchatSnapchat
  • TinderTinder
  • ElloEllo